EXPLORING ENGLISH LANGUAGE TEACHING STRATEGIES FOR DEAF STUDENTS IN SPECIAL SCHOOL

JEMBATAN MERAH || Jurnal Ilmiah Pengajaran Bahasa dan Sastra
Volume 20 || Desember 2019 || ISSN: 1907-1779
Penerbit : Balai Bahasa Jawa Timur

Penulis 1: Fajar Susanto
Penulis 2: Mohammad Adam Risky
PDF VERSI CETAK/ASLI

Abstract: Teaching English language as a foreign language needs an appropriate strategy in order that the students are able to understand and are able to speak the language fluently. However, teaching English to deaf students has a different way, it is not the same as what the teacher is teaching normal students. The present study is to explore and to describe how the English teachers use various strategies in teaching English for deaf students. This study is conducted in a school where the students are deaf students. Two teachers are interviewed in depth to have data of how they use their teaching strategies and the classroom observations to have better understanding of teaching process. The data obtained is analysed using descriptive analysis. The findings show that the two teachers used some different strategies in teaching English to the deaf students for some different conditions and purposes.

Keywords: English teaching strategies, language teaching, deaf students,

Abstrak: Mengajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing membutuhkan strategi yang tepat agar para siswa mampu memahami dan mampu berbicara bahasa tersebut dengan lancar. Akan tetapi, mengajar bahasa Inggris kepada para siswa yang tuli membutuhkan cara yang berbeda, cara yang berbeda yang guru ajarkan kepada para siswa yang normal. Tujuan artikel ini adalah mengeksplor dan mendeskripsikan bagaimana guru-guru bahasa Inggris menggunakan berbagai macam strategi dalam mengajar bahasa Inggris kepada para siswa yang tuli. Dua guru diwawancara dengan mendalam untuk memperoleh data bagaimana para guru menggunakan strategi-strategi mengajar mereka dan observasi kelas dilakukan untuk mengetahui proses pengajaran itu dilakukan. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan analysis deskriptif. Temuan menunjukkan bahwa dua guru tersebut menggunakan beberapa strategi-strategi berbeda dalam mengajar para siswa yang tuli tersebut karena berbagai kondisi dan tujuan.

Kata kunci: strategi-strategi mengajar bahasa Inggris, pengajaran bahasa, siswa tuli